‘Didactiek volgt nadrukkelijk pedagogiek. Pedagogiek dient didactiek’

Wij mogen met de gaven en talenten die we hebben ontvangen aan de slag te gaan. We mogen ze zichtbaar maken! Wij willen kinderen helpen om elke stap te waarderen en geven handvatten voor de volgende stap. Daarbij waarderen we niet alleen het resultaat, maar ook de inspanning en voortgang. Dit willen we nadrukkelijk doen vanuit een cultuur van veilige onzekerheid. Daarmee bedoelen we dat het kind zich veilig genoeg voelt om elke stap te vieren en ook om te mógen en kúnnen falen. 

Leraren handelen daarom vanuit inzicht in hoe het kind in betreffende leeftijdsperiode ontwikkelt en leert. Het gaat dan om veel meer dan ‘goede uitleg’ bieden. Vanuit een warm klimaat weten leraren een groeicultuur te bevorderen waarin het proces van leren voortdurend belangrijk wordt gemaakt. Goede uitleg blijft belangrijk, maar deze uitleg activeert kinderen en helpt hen om ‘leerinhouden’ te verinnerlijken. Van daaruit hebben we een aantal bewuste keuzes gemaakt: 

  • Het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI-model) is ons uitgangspunt;
  • Kinderen groeien in hun zelfstandigheid door bewuste aandacht voor het ‘Leren leren’. Ons onderwijsmodel Bloeiwijs faciliteert deze ontwikkeling;
  • Zelfstandig werken wordt bij ons bewust leerdoelentijd genoemd en middel om zelfstandig (leer)gedrag te bevorderen;
  • Vanuit onze leerling populatie kiezen we nadrukkelijk voor een convergente differentiatie. Vanuit een klassikale start werken we middels verschillende routes naar hetzelfde einddoel toe.